Cobain, Elvis & Tupac

Idag såg jag dokumentären "Kurt and Courtney" för första gången (vilket är rätt skummt med tanke på hur mycket jag tidigare har lyssnat på Nirvana). En dokumentär av Nick Broomfield, samma efterhängsna nån-form-av-journalist som gjort bland annat "Biggie and Tupac" (som står och glänser på min filmhylla). Båda filmerna får ju en självklart att tänka på alla teorier som bubblar runt dessa mystiska självmord/mord.

Kurt Cobain

image7

"Kurt and Courtney" handlar då om Kurt Cobains självmord, och filmen tar upp de många argument som säger att Kurt inte begick självmord, utan i själva verket blev mördad. Här är några exempel på sånna argument:

  • Han hade en jäkla massa heroin i kroppen (borde inte kunnat lyfta hagelbössan), tillräckligt för att döda, men det tar ju sin lilla tid innan allt det roliga börjar kicka in.
  • Geväret som användes var för långt (relativt till hans armar) för att Kurt ska ha avfyrat det med händerna. Han hade skor på sig så han kan inte ha avfyrat med foten. Dessutom fanns det inga fingeravtryck på geväret.
  • Courtney Love ska enligt nån hillbilly bett honom skjuta Kurt med ett hagelgevär för 50.000$, han berättade allt för pressen och hittades död 8 dagar senare, påkörd av ett tåg.
  • Hans självmordbrev avslutas jävligt konstigt tycker folk (tycker jag med). Efter att ha pladdrat på om Punk Rock och att han tycker att han sviker sina fans när han inte älskar det han gör till 100% kommer det helt plötsligt 4 rader som är direkt riktade mot Courtney och Francis (deras gemensamma dotter). Dessa rader låter mycket mer likt ett självmordbrev än den tidigare texten. Det är alltså på tavlan att "mördaren" ska ha skrivit dit dessa fyra rader efteråt.

Ja det finns mer argument för detta, men svårt att veta hur mycket som bara är skitsnack eller sammanträffanden.

Tupac Shakur

image8

Tupacs död är ju också mystisk enligt många.
Nu saxar jag lite får google här så jag kan väga upp mot det jag skrev om Cobain..

  • I någon låt antydde han något om filmen "Armageddon" (som alltså inte fanns när han levde), och han ska även ha rappat något om något lags vinst i Super Bowl.
  • Några låtar som han tydligen ska ha släppt: "Empty Coffin", "Still Breathin'" & "I'm not dead, motherfuckers"

... okej serri, efter att ha läst runt lite om detta så tänkte jag lägga ner allt med Tupacs död... vi började alltså komma in på sju-dagars-teorin...
"39)Tupac died at age 25; 2+5=7"
"43)There were twelve shots fired with five hits; 12-5=7"

Orkar inte höra mer desperata "bevis".

Jo, nu till själva grejen till varför jag skriver detta inlägg. Jag satt och funderade lite på varför folk börjar bli så misstänksamma när en känd artist dör. Antagligen är det bara så att om man är like the biggest fan of någon, så vill man inte tro att denna är borta och man börjar febrilt leta efter saker som tyder på andra bullar. Eller som i Cobains fall vill man kanske försvara sin idol på något sätt. Sen är det väl också så att kända peeps har mer att bli dödade för, tupac hade väl något beef med Biggie och Cobain hade problem med både musiken, droger och sin fru. Elvis är ju också med på en skinkmacka, det finns väl några nut-jobs som tror att den gamle räven fortfarande härjar.

Så egentligen kanske det inte var så mycket att fundera på, utan vi kan nog lämna det där ;D
Visst blir man misstänksam när man läser allt detta.. det är lite som konspirationsteorierna sep 11 (men dom tar jag mig igenom någon annan dag). I Tupacs fall anser jag att det mesta är bullshit, men med Cobian är det lite annorlunda. Om saker jag läst och hört är sanna (vilket antagligen långt ifrån alla är) så råder det ju liksom inga tvivel om saken. Men jag antar att alla får tycka och tänka som dom vill, jag är nog lite splittad.

Nog flummat.. upp i morgonbitti, dra till skolan, plugga roeven av mig inför tentan på fredag, komma hem, ha ångest, slagga, upp klockan 6 för att åka till skolan, totalt köra i tentan, glida iväg till pubben klockan 11 för att supa bort allt jag pluggat in under de senaste dagarna. It's gonna be an awsome time!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback