Ta ett skämt, Sverige

Jag e inte killen som läser överdrivet mycket tidningar på vägen till skolan, sitter mest i min egna värld som ligger nånstans mellan sova och hög musik. Idag sneglade jag (diskret som vanligt) på en tidning som nån annan satt och läste (detta är praktiskt då man slipper hålla i tidningen själv, Punkt SE väger bly, och då är jag jäkligt stark).

image5
3 .se gånger 1000kg = 3 ton tidningar!!

"Tyckte du att babbens skämt var för grovt?" var dagens fråga-randoms-på-stan-fråga, den kolumnen som brukar vara på sista sidan i tidningen typ.. tror jag.
Vad folk svarat såg jag tyvärr aldrig då slusken som var min tidningshållare for the day hade hela handen över kalaset, som om han ägde skiten.

Hon hade tydligen dragit något skönt joke om nån bonde tror jag (han som vill ha en fru skulle jag tro) och sagt något i stil med "man skulle ju vilja veta vad han har haft sex med". För att analysera skämtet här lite på en ganska ytlig nivå verkar det faktiskt röra sig om ja, just det... Tidelag (som ni som är intresserade av att prova på kan läsa mer om på wikipedia).

Tidelag är alltså att ha sex med djur, eller i folkmun; djursex. Människan i fråga var alltså en bonde. Bönder pysslar med djur och frön och grejer. Kul skämt kanske, har inte sett det men det hör inte hit!
Jag håller helt med Magnus Betnér i ett av hans stå-upp-nummer på Stockholm Live, där han menade på att folk blir som galna när en komiker har sagt något som är "över gränsen". Usch fan gå hem asså...

Mediernas reaktion är ju överdriven, palla ens nämna det! För att ställa hennes totally-over-the-line-outrageous-fucked-up skämt i perspektiv på grovhet kan vi ta och lyssna på Dubbel Trubbel's (nu inte lika up-to-date) EP. Varenda låt på den plattan handlar på något sätt om att ha sex med minderåriga (nu används något grövre termer i texterna), någon inom familjen/släkten eller diverse kändis-påhopp. Nu kanske man inte kan jämnföra en känd, respekterad svensk komiker med ett underjords-hiphop-band, men jag ville ändå poängtera!

Det jag ville komma till var att när man lyssnar på deras musik så förstår man att det är ett skämt och att dom verkligen inte har gjort eller vill göra, allt det dom säger. Det är precis vad The Babb gjorde, skämtade. Motsatsen till skämt är nog allvar skulle jag säga... så varför ta det på allvar och bli upprörd när det är motsatsen?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback